Teksteissä tietoja voidaan tiivistää graafeihin: esimerkiksi kaavioihin, tilastoihin, taulukkoihin ja karttoihin (esimerkiksi keskilämpötila- tai kasvillisuusvyöhykekartat). Graafeilla ja kuvilla annetaan lukijalle lisätietoja ja lisäselvityksiä. Lukiessa graafit sanallistetaan:
1) Mistä asioista tai ilmiöistä graafi kertoo?
2) Mitkä ovat graafin keskeiset ja tärkeimmät tiedot?
3) Millaisia kokonaisuuksia tiedoista syntyy?
4) Millä tavalla graafi liittyy muuhun tekstiin?
Erityisesti erilaisia prosesseja eli kehityskulkuja selvennetään kaavioilla ja piirroksilla. Jos teksti kertoo prosessista, oppilas voi itsekin piirtää kaavion. Tehtävänanto oppikirjassa onkin silloin usein juuri piirrostehtävä. Prosessia kuvaavan kaavion voisi piirtää esimerkiksi kaasuplaneettojen syntymisestä.