- Lue kerrattavat kappaleet kirjasta usean päivän aikana, vähän kerrallaan. Valmista miellekarttoja ja kirjoita tiivistelmiä, listoja tai laadi kaavioita. Varmista, että olet ymmärtänyt kappaleet ja niiden sanaston. Täydennä osaamistasi vihkomuistiinpanot kertaamalla.
- Kertaa keskeisten opittavien käsitteiden merkitys: selitä ne omin samoin ja harjoittele kirjoittamaan ne oikein. Taivuta käsitteitä sijoittamalla ne erilaisiin lauseisiin. Varmista, että et sekoita käsitettä johonkin lähikäsitteeseen tai ylä- tai alakäsitteeseen.
- Kertaa kielioppiasiat harjoittelemalla tekemättömiä tehtäviä ja jo tehtyjä tehtäviä uudelleen. Palauta mieleen seuraavat asiat:
- Mikä on kielioppi-ilmiön merkitys? Mitä uutta ilmiö tuo sanaan tai lauseeseen?
- Mistä sanaluokasta tai lauseen ilmiöstä on kysymys?
- Jos opittava asia liittyy taivutukseen: Mihin vartaloon muoto liitetään (verbeissä esim. y.1.p. / m.3.p. / perusmuoto; nomineissa vokaalivartalo / konsonanttivartalo)?
- Mitä vaiheita tarvitaan, ennen kuin muoto syntyy?
- Miten kpt-vaihtelu liittyy asiaan?
- Jos opittava asia liittyy lauseisiin: Millaisia muutoksia koko lauseessa tapahtuu, kun ilmiö toteutuu? (Esimerkiksi lauseen verbin muuttaminen kielteiseksi voi tuoda lauseeseen partitiivin: Luen kirjan. – En lue kirjaa.)
- Kertaa sanastoa kappaleista, niin osaat vastata myös pitempiin kysymyksiin. Tarkista, että osaat kirjoittaa erisnimet oikein.
- Lue kirjallisuusteksti ennalta, jos koe edellyttää sitä. Jos muistiinpanoja saa käyttää, valmista ne ennalta.
- Kirjoitus- ja puhetehtävissä tutustu arviointikriteereihin ennalta, niin tiedät, millainen on hyvä suoritus.